5 Handige Tips voor Google Analytics

Google Analytics is geïnstalleerd op je website, maar wat nu? Google Analytics is 1 van de beste tools om inzicht te krijgen in je doelgroep en om te bekijken hoe je website wordt gebruikt. Daarom ga ik je in deze blog 5 tips geven om het meest uit Google Analytics te halen.

Inhoud van dit artikel

Google Analytics Tip 1: Aquisitie

1 van de belangrijkste inzichten die je kunt krijgen vanuit Google Analytics is te vinden onder acquisitie. Hier krijg je namelijk een overzicht van waar je website bezoekers vandaan komen, dit kan erg handig zijn als je een nieuwe strategie wilt gaan bepalen.

Google Analytics verdeelt bezoekers in 6 groepen:

  1. Organisch: Organisch verkeer is afkomstig uit zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google
  2. Betaald verkeer: Betaald verkeer is afkomstig uit online adverenties zoals bijvoorbeeld een Google of Facebook advertentie
  3. Verwijzend: Bezoekers die vanaf een link van een andere site naar de website komen
  4. Direct: Bezoekers die de website hebben bezocht door in de zoekbalk de URL in te voeren
  5. Social media: Bezoekers die via een social media kanaal naar de website komen. Bijvoorbeeld Instagram of Facebook
  6. Email: Bezoekers die via email op de website terecht zijn gekomen

Google Analytics Tip 2: Gedragsstroom

Onder Gedrag -> Gedragsstroom vindt je nuttige informatie over hoe bezoekers je website gebruiken. Je krijgt hier namelijk een overzicht van de meest bezochte pagina’s, de pagina’s waar mensen de website verlaten en de connecties tussen pagina’s die het vaakst worden gebruikt. Dit is nuttig wanneer je het gedrag van je bezoekers wilt analyseren en daarmee de conversiegraad van de website wilt verhogen

Google Analytics Tip 3: Uitstappagina’s

Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers de website verlaten. Daarom kan het nuttig zijn om te bekijken op welke pagina de bezoeker zich bevindt wanneer hij/zij de website verlaat. Via Gedrag -> Site-Content -> Uitstappagina’s krijg je een overzicht van de uitstappagina’s. Wanneer een pagina een hoog uistappercentage heeft zou je kunnen overwegen deze opnieuw te (laten) ontwerpen.

Google Analytics Tip 4: Doelgroep

Onder het tab doelgroep vind je informatie over de locatie, leeftijd en geslacht van je bezoekers. Daarnaast kun je zien welk mobiele apparaat het meest wordt gebruikt om de website te bezoeken. Erg handig om dit te eens te bekijken en eventueel de inhoud van je website hierop aan te passen

Google Analytics Tip 5: Pagina informatie

De laatste Google Analytics tip is het bekijken van de statistieken per pagina. Onder Gedrag -> Site-Content -> Alle pagina’s vind je een overzicht van alle pagina’s en de bijbehorende statistieken. De 2 meest nuttige statistieken zijn ‘Tijd op de pagina’ en het ‘Bouncepercentage’. Het bouncepercentage is het percentage van bezoekers dat na het bezoeken van de pagina de website gelijk weer verlaat. Dit is vaak een slecht teken want dat betekent dat de bezoeker niet heeft gevonden waar hij/zij naar op zoek is. Daar komt ook nog eens bij dat zoekmachines je website lager zullen ranken als deze een hoog bouncepercentage heeft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *